فواید مصرف تن ماهی برای کودکان و ورزشکاران

  • آبان ۳۰, ۱۴۰۲
  • 0 دیدگاه

 

ماهی‌ها از جمله غذاهای سرشار از پروتئین مرغوب، اسیدهای چرب امگا۳ ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی هستند که به عنوان یک منبع غذایی مقوی و مفید برای کودکان و ورزشکاران به شمار می‌روند. بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند و ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای اغلب از کنسروهای ماهی به جای خود تن ماهی استفاده می‌کنند و به همین دلیل، ابهاماتی درباره مصرف این ماده غذایی دارند. بزرگ‌ترین سوالی که در ذهن آن‌ها چرخ می‌خورد آن است که آیا کنسروهای تن ماهی می‌توانند جایگزین مناسبی برای ماهی تازه باشند؟ در مقاله پیشِ‌رو به بررسی فواید مصرف تن ماهی برای کودکان و ورزشکاران می‌پردازیم. با طبیعت نامه همراه باشید!

 

کنسرو ماهی تون یا تن ماهی؛ کدام درست است؟

پیش از آن که به سراغ بررسی فواید مصرف این ماده غذایی برای کودکان و ورزشکاران برویم، باید با این دسته از ماهی‌ها آشنا شویم. به طور کلی، ماهی‌ها از آن دسته گروه‌های غذایی هستند که پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف ۲ وعده آن را در هفته توصیه می‌کنند اما بسیاری از خانواده به دلیل دردسرها و زحمت‌های پاک کردن ماهی، به کنسروهای ماهی روی می‌آورند.

عموم مردم در ایران کنسرو ماهی تون را با نام تن ماهی می‌شناسند که درست نیست زیرا کنسرو ماهی می‌تواند از انواع مختلف ماهی از جمله ماهی تون تهیه شوند. در کشور ما کنسرو ماهی تون به دلایل متعددی طرفداران زیادی دارد. باید بدانید که تون نام یک نوع خاص از ماهی‌ها نیست بلکه نام گروه وسیعی از ماهی‌ها است و در ایران بیشتر از ماهی‌های تون گیدر و هوور استفاده می‌شود که خوشمزه‌تر و مغذی‌تر هستند.

 

آیا مصرف کنسرو ماهی تون برای کودکان ضرر دارد؟

ماهی تون یکی از محبوب‌ترین آبزیان در سراسر دنیا است که به علت شباهت به گوشت قرمز، طرفداران زیادی دارد. ماهی تون در آب‌های شور رشد و نمو دارد و غالبا هم به صورت کنسرو شده به بازار عرضه می‌شود. معمولا والدین عقاید و نظرات متفاوتی در مورد مصرف کنسرو ماهی تون دارند. برخی از آن‌ها عقیده دارند که خوردن تن ماهی برای کودکان ضرری ندارد اما برخی دیگر فکر می‌کنند که مصرف تن ماهی بعد از رسیدن کودک به سن خاصی، منعی ندارد.

اما نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه در این باره چیست؟ متخصصان مصرف کنسرو ماهی تون را برای کودکان خردسال پیشنهاد می‌کنند البته به شرط آن که از حد تعادل خارج نشود. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت، برخی اقدامات احتیاطی مرتبط با حساسیت‌های غذایی در خانواده است. آلرژی غذایی می‌تواند ریشه‌ی ژنتیکی داشته باشد، بنابراین پیش از مصرف کنسرو ماهی توسط کودکتان، حتما مطمئن شوید که هیچ یک از اعضای خانواده به ماهی حساسیت نداشته باشد.

 

خواص تن ماهی برای کودکان

ماهی تون منبع غنی مواد مغذی و ویتامین است و علاوه بر این، با وجود پروتئین بسیار بالا و امگا۳، چربی اشباع و کالری کمی دارد. این ماده غذایی مفید اگر در حد اعتدال توسط کودک مصرف شود، می‌تواند مزایای سلامتی فوق‌العاده‌ای داشته باشد که عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری از چاقی بی‌رویه
  • بهبود متابولیسم بدن
  • افزایش سطح انرژی
  • افزایش کارایی سیستم‌های بدن

 

کنسروهای طبیعت مفید برای کودکان

 

فواید مصرف تن ماهی برای کودکان

در این بخش به تشریح هر کدام از خواص و فواید مصرف تن ماهی برای کودکان می‌پردازیم.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از بخش‌های مهم بدن، سیستم ایمنی است که تقویت آن برای مقابله و مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار حائز اهمیت است. ماده‌ای به اسم سلنیوم در ماهی تون وجود دارد که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی بدن دارد.

 

  1. جلوگیری از چاقی بی‌رویه

یکی از نگرانی‌های اصلی بیشتر والدین، افزایش وزن و چاقی بی‌رویه کودکانشان است. اسیدهای چرب امگا۳ ضروری موجود در ماهی تون خطر ابتلا به چاقی را کاهش می‌دهند و موجب بهبود پاسخگویی انسولین بدن می‌شود. خوب است بدانید که اسیدهای چرب امگا۳ هورمونی به نام لیپتین را تحریک می‌کنند که برای حفظ متابولیسم سالم با تنظیم وزن و مصرف غذا ضرورت دارد.

 

  1. بهبود متابولیسم بدن

ماهی تون منبع غنی ویتامین B است که به ساخت و حفظ گلبول‌های قرمز خون و افزایش انرژی کمک می‌کند. ویتامین‌های B از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند که سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند.

 

  1. افزایش سطح انرژی کودک

ویتامین‌های B کمپلکس موجود در ماهی تون کمک شایانی به بهبود متابولیسم و افزایش کارایی سیستم‌های اندام‌های مختلف بدن می‌کنند و در نتیجه، سطح انرژی را افزایش می‌دهند. مصرف منظم و به اندازه ماهی تون می‌تواند از کودک شما یک کودک پرانرژی، فعال و سالم بسازد.

  1. کمک به رشد عضلات کودک

همان‌طور که می‌دانید گوشت و تخم مرغ از جمله منابع غنی پروتئین به شمار می‌روند. اما ماهی چطور؟ یکی از ویژگی‌های تغذیه‌ای ماهی تون، پروتئین سرشار آن است. پروتئین موجود در آن به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند و علاوه بر آن، یکی دیگر از خواص پروتئین موجود در ماهی تون برای کودکان، کمک به داشتن پوست و موی سالم و ناخن‌های قوی است.

 

سایر فواید مصرف تن ماهی برای کودکان

کارشناسان و محققان چینی در ادامه بررسی فواید و مزایای تن ماهی برای کودکان به این موضوع پی بردند که اگر کودکان ۵ تا ۱۱ ساله حداقل هفته‌ای یک بار ماهی یا تن ماهی مصرف کنند، خواب بهتری خواهند داشت. این کودکان نسبت به کودکانی که خیلی کم ماهی می‌خورند یا اصلا نمی‌خورند، خواب راحت‌تری دارند و برنامه آن‌ها از نظم بیشتری برخوردار است.

یکی از جالب‌ترین اثراتی که مصرف تن ماهی برای کودکان دارد، تسریع روند بهبود زخم‌های آن‌ها است. برای مثال، اگر دو کودک در هنگام بازی زمین بخورند و دچار جراحت شوند، بدون شک کودکی که ماهی بیشتری مصرف می‌کند با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. نکته حائز اهمیت آن است که این اثر مثبت در بزرگسالی هم از بین نمی‌رود و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات موثر است.

 

 

کنسرو ماهی تون منبع غنی پروتئین‌های غیرچرب و اسیدهای چرب ضروری امگا۳ است و به همین دلیل، می‌تواند به عنوان منبع تأمین کننده سالم این ماده غذایی برای کودکان به شمار رود. اسیدهای چرب امگا۳ از جنبه‌های زیادی مثل رشد مغز، سلول‌های عصبی، رشد چشم، سلامت قلب و… اهمیت دارند و به شدت برای رشد طبیعی کودکان ضروری هستند.

 

میزان مصرف مجاز تن ماهی برای کودکان چقدر است؟

مصرف تن ماهی برای کودکان مفید و اثرات مثبت زیادی بر سلامتشان دارد اما باید توجه کنید که مصرف آن به اندازه باشد. به طور معمول و استاندارد توصیه می‌شود که کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال در هفته حدود ۱۷۰ گرم و کودکان زیر ۵ سال ۷۵ گرم تن ماهی مصرف کنند. نکته جالب توجه آن است که از خوراندن تن ماهی به کودکان زیر ۲ سال اجتناب کنید.

 

تن ماهی، بهترین دوست و همراه ورزشکاران

هر قوطی کنسرو ماهی تون دارای ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین است که باورکردنی نیست! ورزشکاران به خصوص بدنسازان می‌توانند در طول روز مقادیر زیادی از پروتئین را به آسانی و در فقط در عرض چند دقیقه دریافت کنند. نکته مهم آن است که فرد بعد از دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه، برای مدتی احساس سیری می‌کند و دیگر لازم نیست برای رفع گرسنگی خود تنقلات یا سایر غذاها را مصرف کند.

بهتر است بدانید به همان میزانی که یک ورزشکار یا بدنساز در طول روز فعالیت ورزشی سنگین می‌کند، می‌تواند به همان سرعت هم دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. ماهی تون مناسب‌ترین جایگزین مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامین D، آهن، ید، فسفر، امگا۳ و سلنیوم است اما باید به حد اعتدال مصرف شود.

خواص تن ماهی برای بدنسازی

مصرف کنسرو ماهی تون طبیعت برای ورزشکاران به خصوص بدنسازان فواید متعددی دارد، از جمله:

  1. عضله سازی

همان‌طور که بیشترتان می‌دانید، بدنسازی ورزشی است که به طور تخصصی روی رشد و تقویت عضلات و ماهیچه‌ها تمرکز دارد. در واقع هدف اصلی رشته بدنسازی و تمرینات آن در هر بخش و برنامه‌ای، رشد عضلات است. گاهی اواقات این رشد می‌تواند حجیم کردن عضلات باشد و گاهی وقت‌ها سفت کردن یا به اصطلاح خشک کردن آن‌ها.

شاید با خودتان بگویید که این موضوع چه ربطی به کنسرو ماهی تون دارد؟ باید بدانید که هر بخش از بدن شما برای ادامه حیات و رشد بیشتر به سوخت مناسب خودش نیاز دارد و پروتئین، سوخت اصلی ماهیچه‌ها و عضلات است. درست مانند کودکی که برای رشد به غذا احتیاج دارد، ماهیچه‌ها نیز برای شد و تقویت به پروتئین نیاز دارند و این پروتئین باید توسط شما تأمین شود.

تن ماهی از اهمیت بسیار بالایی در بدنسازی برخوردار است زیرا سرشار از پروتئین است. در هر قوطی استاندارد یک کنسرو ماهی تون مرغوب، حدود ۱۰۰ گرم پروتئین موجود است که شما می‌توانید به راحتی جذب کنید. این پروتئین دریافتی کاملا طبیعی است و برخلاف مکمل‌های شیمیایی و دارویی به کبد و کلیه آسیب نمی‌رساند. یکی از خوبی‌های کنسرو ماهی تون آن است که قابلیت ترکیب با سایر غذاها را دارد و شما می‌توانید هم به صورت مستقیم و هم همراه غذاهای دیگر آن را میل و پروتئین‌های مورد نیازتان را جذب کنید.

 

 

  1. تأمین انرژی مورد نیاز

تأمین انرژی از جمله دغدغه‌هایی است که بدنسازها با آن دست به گریبان‌اند. برای آن که تمرین خوبی داشته باشید، قبل از هر چیزی باید انرژی و توان لازم را داشته باشید. تمریناتی که با وجود خستگی قبلی شروع شوند، بسیار آزاردهنده هستند. برای مثال بسیار زیادی از افرادی که پس از گذراندن یک روز کاری به باشگاه می‌روند، قطعا خستگی و کمبود انرژی‌شان مانع از انجام یک تمرین خوب می‌شود.

در این‌جا است که نقش موثر تن ماهی به چشم می‌آید. مصرف تن ماهی می‌تواند مثل یک سوخت‌گیری دوباره باشد و جان تازه‌ای به اندام‌هایتان بدهد زیرا این ماده خوراکی  منبع غنی کالری مثبت و مفید است و باعث انتقال انرژی به بدن شما می‌شود. برای داشتن تمرینات بهتر و اثربخشی بیشتر، تن ماهی بخورید و با انرژی کامل تمرین کنید.

 

  1. کمک به ریکاوری پس از تمرین

بدنسازی از آن دسته ورزش‌هایی است که به قدرت بسیاری زیادی نیاز دارد. اگر دقت کرده باشید، حتی بهترین بدنسازها هم بعد از انجام تمرینات ورزشی خسته می‌شوند چون انرژی و توان زیادی را از دست می‌دهند. در این مرحله، نباید بدن را به حال خود رها کرد زیرا عضلاتتان در صورتی رشد خواهند داشت که پس از تمرینات سخت و سنگین هم به بدن خود توجه کنید.

علاوه بر آن، خستگی بعد از تمرین یکی از دلایلی است که موجب دلسرد شدن فرد به ادامه ورزش کردن شده و یا موجب خستگی و بی‌حالی مفرط بدنساز در ادامه روز می‌شود. راه‌‍حل این مشکل، تن ماهی است. کنسرو ماهی تون به تأمین سوخت مورد نیاز برای ماهیچه‌ها کمک می‌کند و این مسئله می‌تواند ریگاری و جذب انرژی را تسریع کند.

 

  1. چربی سوزی

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که مصرف تن ماهی موجب چاقی می‌شود اما اینگونه نیست. بلکه، تن ماهی از جمله مواد خوراکی است که به چربی سوزی کمک می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این غذای خوشمزه و لذیذ سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و این چربی مفید، فواید و خواص متعددی دارد. امگا۳ سطح کلسترول را در بدن کنترل کرده و به از بین بردن چربی‌های انباشته کمک می‌کند.

یکی از نکات جالب توجه درباره تن ماهی آن است که چربی‌های آن در از بین بردن چربی‌های پهلو و شکم بسیار موثر هستند و به این ترتیب، می‌تواند در بدنسازی معجزه کند. امگا۳ شریان‌ها و رگ‌های منتهی به قلب را باز می‌کند و موجب نظم بیشتر فعالیت قلبی ورزشکاران می‌شود که در نتیجه آن، فشار کمتری هم به بدن آن‌ها وارد می‌شود.

 

زمان مصرف کنسرو ماهی قبل از ورزش است یا بعد آن؟

به طور کلی مصرف ماهی تون برای ورزشکاران به خصوص بدنسازان در هر زمانی مفید است اما بیشتر متخصصان مصرف آن را بعد از اتمام فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌کنند. کنسرو ماهی تون یک میان وعده قابل حمل عالی است که سرشار از پروتئین، ویتامین‌های B و اسیدهای چرب امگا۳ بوده که می‌توانید به عنوان یک میان وعده سریع و مفید روی آن حساب کنید.

 

مرغ برای تقویت عضلات بهتر است یا ماهی تون؟

در حالت کلی، مرغ و ماهی تون از نظر میزان کالری و پروتئین بسیار به هم شبیه‌اند. با این تفاوت که ماهی تون دارای چربی‌های غیراشباع مفید و ضروری امگا۳ است که نقش موثری در سلامت قلب و مغز ایفا می‌کند. در نتیجه، ماهی تون برای تقویت عضلات بهتر است.

 

آیا ارزش غذایی تن ماهی با ماهی تازه برابر است؟

یکسانی ارزش غذایی کنسرو ماهی تون در قیاس با ماهی تازه به شرایطی بستگی دارد که در آن ماهی منجمد و سپس فراوری شده است. در صورتی که ماهی تازه به سرعت منجمد شده باشد و در طول فرآیند فراوری تمام نکات بهداشتی رعایت شوند و شرایط و زمان پخت ماهی مطابق با اصول موجود باشد، تفاوت چندانی بین ارزش غذایی کنسرو ماهی تون با ماهی تازه وجود نخواهد داشت.

 

آیا کنسرو ماهی تون دارای افزودنی است؟

اگر بخواهیم در یک جمله به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم خیر، به هیچ وجه در فرآیند کنسرواسیون ماهی تون مانند کنسروهای ماهی تون طبیعت از مواد نگهدارنده و افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود. به طور کلی و در شرایط عادی، کنسرو ماهی تون حاوی نگهدارنده و افزودنی خاصی نیست مگر این که با توجه به ذائقه مردم، برخی از افزودنی‌های مجاز مانند سبزیجات و ادویه‌جات یا سس و… به ماهی تون اضافه شود. نمک نیز به عنوان نگهدارنده و افزایش دهنده زمان ماندگاری محصول به کنسرو ماهی تون افزوده می‌شود با این‌حال میزان آن چندان زیاد نیست.

 

سخن آخر

همان‌طور که تشریح کردیم، کنسرو ماهی تون از فواید و خواص بسیاری برخوردار است که به طور خلاصه در رشد کودکان و ترمیم و تقویت ماهیچه‌ها و عضلات ورزشکاران نقش موثری ایفا می‌کند. کنسروهای ماهی یک وعده غذای کامل، سالم و مقوی هستند که می‌توانند انرژی مورد نیاز شما برای انجام فعالیت‌های روزانه را تأمین کنند. کنسروهای ماهی تون طبیعت در ۷ طعم خوشمزه و متنوع تولید می‌شوند و علاوه بر سالم و مقوی بودن، پاسخگوی ذائقه‌های مختلف مصرف کنندگان هستند. شما می‌توانید برای خرید کنسروهای ماهی تون طبیعت به این سایت مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =