نحوه دم کردن چای

۱۲+۱ ترفند برای دم کردن چای

  • آذر ۱۵, ۱۴۰۲
  • 0 دیدگاه

چای خوب، یک اصل است

از قدیم‌الایام تا به امروز، چای یکی از ملزومات اصلی سفره خانه‌های ایرانی بوده و هست. این نوشیدنی داغ، خوش‌عطر و خوش‌طعم همیشه یار و یاور تمام انسان‌هایی بوده که عاشقانه با این نوشیدنی لحظات خود را گذرانده‌اند؛ اما طریقه دم کردن چای یکی از مواردی است که هر کسی آن را به‌صورت دقیق و جزیی بلد نیست و نمی‌تواند یک چای لب سوز و لب دوز را برای خود و اطرافیانش آماده کند. البته نحوه تشخیص چای اصل و تقلبی خود یک موضوع دیگری است.

امروز در طبیعت‌نامه، سعی داریم تا به شما برخی از ترفندهای دم کردن چای را آموزش دهیم، تا در یک غروب پاییزی و زمستانی یا حتی یک عصر تابستانی و بهاری، از نوشیدن چای خوش‌طعم که از دل طبیعت به سفره‌های شما آمده است، لذت ببرید.

با ما همراه باشید!
 

قبل از هرچیزی، همان نحوه دم کردن چای همیشگی را امتحان کنید

برای اینکه با ترفندهای امروز طبیعت‌نامه آشنا شوید، باید بگوییم که برای دم کردن چای، دقیقا همان روشی را که سال‌هاست انجام می‌دهید را تکرار کنید. با این تفاوت که می‌توانید هر از گاهی از ترفندهای پیشنهادی ما استفاده کنید و از نوشیدن یک چای بسیار خوش‌طعم لذت ببرید. توجه کنید که باید یک چای خوب و درست را انتخاب کنید و چه انتخابی بهتر از خرید چای طبیعت!

 

بهترین روش دم کردن چای

 

طریقه دم کردن چای قبلی چگونه بود؟ دوباره آن را تکرار کنید

 

۱. تهیه‌ی آب جوش

شما باید با توجه به چای مورد استفاده، از آب با دماهای مختلف استفاده کنید. روی بسته‌بندی چای را بخوانید تا دمای مناسب را پیدا کنید. اگر دمایی روی بسته نوشته نشده است، بهتر است چای را با آب ۷۰ درجه دم کنید. اگر کتری برقی با قابلیت تنظیم دما ندارید، می‌توانید آب را روی اجاق به جوش آورید و سپس ۱۰ دقیقه کتری را روی میز بگذارید تا کمی خنک شود. بعد از ۱۰ دقیقه شما آب با دمای حدود ۷۰ درجه خواهید داشت.

۲. گرم کردن قوری

این مرحله همان جزئیاتی است که کیفیت چای شما را بالا می‌برد و متاسفانه تقریبا هیچ کسی آن را انجام نمی‌دهد. قوری را تا نیمه از آب جوش پر کنید، در قوری را ببندید و چند بار قوری را تکان دهید تا آب در تمام قوری بچرخد. سپس آب را بیرون بریزید. وقتی قوری را گرم کنید، دمای آب داغی که برای دم کردن چای در آن می‌ریزید به سرعت پایین نمی‌آید. همین موضوع به بهتر و بیشتر دم کشیدن برگ‌های چای کمک می‌کند.
 

ترفندهای دم کردن چای
 

۳. زمان دم کشیدن

برای نگه داشتن زمان دم کشیدن چای از یک تایمر استفاده کنید. هر چای مدت زمان زمان مناسب دم کشیدن خود را دارد و اگر به درستی رعایت شود، بهترین طعم را به شما می‌دهد. معمولا مدت زمان مناسب برای دم کشیدن چای روی بسته‌بندی نوشته شده است اما اگر زمانی اعلام نشده، ۵ دقیقه کافی است. البته اگر از چای لاهیجان استفاده می‌کنید باید بدانید که حداقل زمان مورد نظر برای دم کشیدن آن ۲۰ دقیقه است.

۴. چای را صاف کنید

بعد از دم کشیدن چای، آن را از چای صاف کن بگذرانید و در فنجان‌ها بریزید. بهتر است تفاله‌های چای را به قوری برگردانید و دوباره روی آن آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱ تا ۲ دقیقه‌ دم بکشد. با این کار شما یک قوری دیگر چای خوش طعم خواهید داشت.

 

بهترین روش دم کردن چای اینجاست + رعایت این موارد الزامی است!

 

  1. چای خوش‌ر‌نگ‌ و خوش‌طعم نیازمند آب بدون گچ و املاح است.
  2. قبل از آن که چای خشک را به درون قوری یا فلاسک بریزید، آن را با آب سرد بشویید تا چای در نهایت رنگ بهتری بگیرد.
  3. از قوری یا فلاسک بزرگ استفاده کنید تا فضای برگ‌های چای بیشتر باشد و چای بهتر دم بکشد.
  4. برای دم کردن چای نباید از آبی که خیلی جوش خورده است، استفاده کنید. شما می‌توانید برای تنظیم دمای جوش آب جوش از کتری برقی با قابلیت تنظیم دما یا دماسنج استفاده کنید. دمای مخصوص دم کردن چای به طور معمول روی بسته بندی‌های چای خشک نوشته شده است اما اصولا چای را در دمای حدود ۷۰ درجه دم می‌کنند.
  5. دمای قوری یا فلاسکی که در آن قرار است چای درست کنید، نباید سرد باشد چون در این صورت آب دمای خود را به سرعت از دست می‌دهد و سرد می‌شود. به غیر از این ممکن است در اثر سرمای زیاد و ورود ناگهانی آب جوش به درون آن، شیشه فلاسک و یا قوری بشکند. برای جلوگیری از این اتفاق مقدار کمی از آب جوش را در قوری یا فلاسک ریخته و آن را تکان می‌دهیم تا دمای کل بدنه بالا برود و از شکستن آن جلوگیری شود.

طریقه دم کردن یک فنجان چای
 

  1. زمان دم کشیدن چای و سرو آن بسیار اهمیت دارد. به طور معمول چای بعد از گذشت ۲۰ دقیقه دم می‌کشد اما علاوه بر این مدت زمان دم کشیدن هر نوع چای بر روی بسته بندی آن نوشته شده است.
  2. برای سرو کردن یک چای خوش‌رنگ بهتر است که با استفاده از یک صافی مخصوص تفاله‌های چای را بگیرید.
  3. مدت ماندگاری چای دم کرده بسیار مهم است؛ دقت کنید که اگر چای بیش از حد دم بکشد سیاه و تلخ می‌شود و جلوه خوبی ندارد. همچنین سرو چای قبل از دم کشیدن آن باعث می‌شود چای شما بی‌مزه و بی‌رنگ باشد.
  4. اگر می‌خواهید به چای مواد معطری اضافه کنید، بهتر است از قبل آن را در آب بریزید و سپس با آبی که معطر شده چای درست کنید تا رنگ چای کدر نشود.
  5. چای خشک را در ظرفی نگه دارید که هوا در آن نفوذ نمی‌کند.
  6. قبل از اینکه آب جوش را درون کتری بریزید، آن را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه کنار بگذارید تا املاح آن ته‌نشین شود و کیفیت نهایی چای بیشتر شود.

حالا زمان پرسیدن سوال است:

  • چرا چای من تلخ است؟
    وقتی برگ چای به‌مدت طولانی درون آب جوش می‌ماند، تانن‌های زیادی از آن آزاد می‌شود و همین موضوع باعث تلخ شدن چای شما می‌شود.
  • چرا چای من طعم ندارد؟
    باز هم پای تانن در میان است. اگر چای را به اندازه‌ی کافی دم نکرده باشید یا از آب با دمای پایین استفاده کرده باشید، چای شما بدون طعم خواهد بود.

حرف آخر

ما در طبیعت‌نامه امروز سعی کردیم تا برخی از مهم‌ترین ترفندهای دم کردن چای را با شما به اشتراک بگذاریم تا بهترین و مهم‌ترین نوشیدنی داغ حاضر در جهان را، با طعم و عطری خوش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 9 =