کیفیـت، قانـون طبیعت

مروری بر زندگی کاپیتان عالیشاه

امید عالیشاه، متولد 20 دی ماه 1370 در شهر ساری استان مازندران است. او از دوران کودکی علاقه غیرقابل وصفی به ورزش فوتبال داشت و همین عشق و علاقه سبب شد تا به طور حرفه‌ای وارد این مسیر شود و امروز، به عنوان کاپیتان پرافتخارترین و پرطرفدارترین تیم ایران، باشگاه پرسپولیس، شناخته شود.

امید عالیشاه از دوران نونهالی و نوجوانی در مستطیل سبز حاضر بود و اولین بار در سال 1383-1382 در باشگاه پدیده ساری در رده نوجوانان حضور پیدا کرد. سپس در سال‌های 1383 تا 1385 در باشگاه مقاومت ساری و پس از آن از سال 1385 تا 1387 به مدت دو سال در باشگاه صنایع طلایی سمنان بازی کرد.

دوران حرفه‌ای امید عالیشاه، به طور رسمی با حضور در تیم نساجی مازندران کلید خورد که حاصل کار او، 16 بازی و به ثمر رساندن 3 گل برای این تیم بود. پس از نساجی، او جذب تیم نفت تهران شد و توانست در 9 بازی، 1 گل به ثمر برساند اما دوران حضورش در این تیم خیلی طولانی نبود و سپس، به مدت 2 فصل به باشگاه راه‌آهن رفت و آمار 46 بازی و 14 گل را از خود به جا گذاشت.

در نقل و انتقالات تابستانی فصل 1393-1392 بود که با نظر علی دایی، با سرخ‌پوشان پایتخت قرارداد امضا کرد و عضوی از باشگاه بزرگ پرسپولیس شد. این قرارداد 2 ساله بود و او توانست در نخستین بازی رسمی خود برای این تیم در مصاف با تیم ملوان، 1 گل به ثمر برساند و در نهایت، در پایان لیگ پانزدهم، به عنوان بهترین پاسور لیگ برتر خلیج فارس شناخته شود.

در فصل 1396-1395، امید عالیشاه برای انجام خدمت سربازی به اجبار به تراکتورسازی تبریز پیوست و در بازی‌های معدودی برای این تیم به میدان رفت. عالیشاه، پس از پایان دوره خدمت سربازی خود به پرسپولیس برگشت و از آن زمان تاکنون، به مدت 10 سال، در این تیم حضور دارد و از نظر تعداد بازی به عنوان یکی از بازیکنان برتر تاریخ این باشگاه به حساب می‌آید.

امید عالیشاه، 264 بازی با پیراهن پرسپولیس انجام داده است که از این تعداد، 250 بازی در لیگ برتر خلیج فارس بوده و از این نظر، یکی از با سابقه‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر است. کاپیتان عالیشاه، با انجام 264 بازی پایین‌تر از علی پروین و محمد پنجعلی، سومین بازیکن با سابقه تاریخ سرخ‌پوشان لقب گرفته است. نکته جالب توجه آن است که امید عالیشاه در اولین بازی فصل آینده به رکورد کاپیتان سابق پرسپولیس خواهد رسید تا در 32 سالگی، فقط علی پروین را بالاتر از خود ببیند.

کاپیتان عالیشاه، آمار 50 پاس گل و 25 گل با پیراهن پرسپولیس را در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه، امید عالیشاه 11 جام داخلی را در ویترین شخصی افتخارات خود دارد که از این تعداد، 6 جام قهرمانی لیگ برتر، 3 سوپرجام و 2 جام حذفی هستند. گفتنی است که امید عالیشاه علاوه بر سابقه بالا، یکی از پرافتخارترین بازیکنان پرسپولیس نیز به شمار می‌رود که در فصل 1403-1402 برای پنجمین بار، در جشن قهرمانی تیم پرسپولیس حضور داشت تا در رتبه سوم پرجام‌ترین بازیکنان لیگ برتر ایران قرار بگیرد و در عین حال، با 12 حضور در جشن قهرمانی پرسپولیس، در میان پرافتخارترین‌های تاریخ این باشگاه نیز جای گرفت.

همچنین، امید عالیشاه یک رکورد منحصربه‌فرد نیز دارد. او 3 بار با پرسپولیس به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر دست یافته است تا از این نظر، در بین بازیکنان صدرنشین باشد.

امید عالیشاه علاوه بر بازی‌ برای تیم‌های داخلی، فرصت پوشیدن پیراهن تیم ملی در رده‌های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان را داشت. امید عالیشاه با تیم ملی نوجوانان ایران در جام جهانی فوتبال نوجوانان حضور داشت. در رده جوانان، او توانست در 5 بازی رسمی برای تیم ملی فوتبال جوانان به میدان برود و 1 گل مهم نیز به ثمر برساند.

نخستین بازی امید عالیشاه برای تیم ملی فوتبال امید ایران در برابر تیم قطر بود که با موفقیت، 1 گل هم به نام خود ثبت کرد. امید عالیشاه هنگام حضور در تیم راه‌آهن، برای مدتی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد.